کشور دانمارک را بیشتر بشناسیم

  • ۲۲:۳۲

دانمارک (به دانمارکی: Danmark) با نام رسمی پادشاهی دانمارک (به دانمارکی: Kongeriget Danmark) کشوری است در شمال اروپا و پایتخت آن کپنهاگ است. جمعیت این کشور ۵٫۵ میلیون نفر و زبان رسمی آن دانمارکی است. زبان‌های فاروئی، گرینلندی و آلمانی نیز به عنوان زبان‌های محلی در این کشور رسمیت دارند. واحد پول این کشور کرون دانمارک است و با اینکه این کشور در سال ۱۹۷۳ به اتحادیه اروپا پیوسته اما به منطقه یورو نپیوسته‌است. ۸۰٫۴ درصد مردم دانمارک مسیحی لوتری هستند.

جزایر فارو و گرینلند بخشی از پادشاهی دانمارک به‌شمار می‌آیند اما به ترتیب در سال‌های ۱۹۴۸ و ۱۹۷۹ به آن‌ها خودگردانی اعطا شده‌است. دانمارک جنوبی‌ترین کشور اسکاندیناوی است و تنها مرزی که دارد با کشور آلمان است. پلی دریایی به نام پل اورسوند، دانمارک را به سوئد متصل می‌کند.

دانمارک از اعضای مؤسس سازمان ملل و ناتو است. کشور دانمارک دارای دولت رفاه‌است و از نظر کم بودن اختلاف درآمد مردم، در رتبه اول جهان قرار دارد. دانمارک از نظر درآمد سرانه در رتبه هفتم جهان قرار دارد و در بررسی‌های سالانه، مردم آن مکرراً به عنوان «راضی‌ترین» مردم جهان اعلام می‌شوند و همچنین در سال ۲۰۱۶ شرکت یونیورسام با انتشار شاخص سالانه شادی، کشور دانمارک را در رتبه نخست شادترین و راضی‌ترین نیروی کار در دنیا قرار داد. این کشور به عنوان کشوری با کمترین فساد اداری در جهان به‌شمار می‌آید.

 

پرچم این کشور که شامل یک صلیب سپید در میان آن است قدیمی‌ترین پرچمی در جهان است که از سال ۱۸۲۱ تا به حال استفاده می‌شود. صلیب سپید این پرچم را در پرچم کشورهای انگلیس، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند هم می‌توان دید.

کشور پادشاهی دانمارک بعد از کشور ژاپن دارای قدیمی‌ترین خاندان پادشاهی است. دانمارک دو سرود ملی دارد: یکی سرود شهروندان (با نام سرزمینی است دوست‌داشتنی) و دیگری سرود سلطنتی (به نام شاه کریستیان نزد دکل رفیع ایستاد).


درباره کشور دانمارک کمی بیشتر بدانیم
اسکاندیناوی منطقه ای است با ویژگی های خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا و شامل قلمرو های اصلی سوئد، نروژ، دانمارک و قسمت شمالی فنلاند می باشد. نژاد مردم این کشورها به وایکینگ ها می رسد.

اطلاعات کلی کشور دانمارک
پایتخت کشور دانمارک، کپنهاگ است. این کشور، کوچکترین کشور در این منطقه است. این کشور زمین های حاصلخیزی دارد و این موضوع باعث شده تا به یکی از صادرکنندگان محصولات کشاورزی، عمدتا گندم، سیب زمینی، سیب، گلابی و آلو تبدیل بشود. این کشور همچنین از صادر کنندگان بزرگ محصولات لبنی، گوشت و تخم مرغ است. هم چنین مناطق دشت مانند و زمین های پست شبه جزیره یولن قرار دارد. کشور دانمارک از چندین جزیره در دریای بالتیک تشکیل شده است که به عنوان بزرگ ترین جزیره ها می توان به شیلند و فون اشاره کرد؛ کپنهاگ نیز در جزیره شیلند واقع شده است. با استفاده از تور اروپا و تور دانمارک می توانید سفری خاطره انگیز به این کشور زیبا داشته باشید.

جمعیت و زبان کشور دانمارک
درباره جمعیت دانمارک باید بدانید که ۵ میلیون و ۵۸۰ هزار نفر است، که پایتخت آن یعنی کپنهاگ ۲۰ درصد این کشور را شامل می شود. زبان رسمی این کشور کوچک دانمارکی است و زبان های آلمانی، فاروئی و گرینلندی و نیز به عنوان زبان های محلی این کشور به رسمیت شناخته می شوند.

پرچم دانمارک
پرچم ملی کشور دانمارک، مستطیل قرمز رنگ است که صلیبی سفید رنگ بر روی آن جای گرفته است. پرچم کشورهای دیگری از جمله نروژ، سوئد، فنلاند و ایسلند شباهت های زیادی به پرچم کشور دانمارک دارند و شواهد نشان می دهد که از یک پرچم منشعب شده اند. بنابر افسانه های کشور دانمارک، اولین پرچم از سمت آسمان بر روی زمین نازل شده است. این افسانه بر می گردد به زمانی که شاه والدمار دوم دانمارک در نبرد ریوال با ارتش استونی در تنگنای بدی قرار گرفته بود. در آن بدلیل این که زمان شکست ارتش کشور دانمارک قطعی بود بزرگان دانمارکی دور تپه ای جمع شدند و شروع به دعا کردند. در همین زمان بود که ابرها کنار رفتند و از آسمان پارچه سرخی که روی آن نشانه صلیب سفیدی نقش بسته بود به زیر افتاد. این علامت باعث تجدید قوا و دادن روحیه به دانمارکی ها شد و آنها طی عملیاتی دوباره به ارتش استونی حمله کردند و توانستند سرزمین استونی را تصرف کنند.

 

جغرافیا

نقشه ناهمواری‌های دانمارک.
دانمارک بخشی از اسکاندیناوی است. دانمارک، ۴۳٬۰۶۹ کیلومتر مربع مساحت دارد و از خاور به دریای بالتیک، از باختر به دریای شمال، از جنوب به کشور آلمان و از شمال به تنگه اسکاژراک محدود می‌شود. به دلیل شمار زیاد جزایر، دانمارک دارای خط طولانی ساحلی به درازای ۷٫۴۱۳ کیلومتر است. بیشتر نقاط دانمارک در نزدیکی ساحل دریا قرار دارند و بخش اعظم خاک کشور دانمارک را زمین‌های کشاورزی تشکیل می‌دهند. خاک اصلی دانمارک سرزمینی فاقد کوهستان است و بلندترین نقطه طبیعی آن موله‌هوی (Møllehøj) نام دارد که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۷۰٫۸۶ متر[۱][۲] است.

 

دانمارک سرزمینی کم ارتفاع بوده و بر روی هم از جلگه‌ای سرسبز و بسیار حاصلخیز، و مراتع فراوان تشکیل یافته‌است. رودهای آن کوتاه ولی پرآب است، از جمله استورو، اسکیرن، وارده و گودنا. بلندترین نقطه کشور ۱۷۳ متر ارتفاع دارد. آب و هوای آن معتدل و مرطوب و پرباران است.

 

مهم‌ترین شهرهای دانمارک عبارت‌اند از کپنهاگ (پایتخت) در جزیره شیلند، آرهوس، آلبورگ و اسبرگ در شبه جزیره یولند و اودنسه در جزیره فیون.

خاک اصلی دانمارک از یک شبه جزیره به نام شبه جزیره یولند (به دانمارکی: یولند jylland) و ۴۴۳ جزیره شکل گرفته‌است. تنها ۷۶ جزیره مسکونی هستند و بسیاری از جزیره‌ها کوچک هستند و افراد کمی در آن‌ها سکونت دارند. مهم‌ترین آن‌ها جزیره شیلند (به دانمارکی: Sjælland)، جزیره فیون (به دانمارکی: Fyn) و برنهلم (bornholm) (شرقی‌ترین مکان دانمارک) هستند.

 

جزایر فارو و گرینلند بخشی از اتحاد مشترک پادشاهی دانمارک* بوده، ولی خودمختار می‌باشند. یعنی مردم آن‌ها شهروند دانمارک محسوب شده و نمایندگان خود را برای «پارلمان دانمارک» انتخاب می‌کنند و علاوه بر آن مجامع دموکراتیک خود را دارند.
آب و هوای دانمارک
با وجود موقعیت شمالی این کشور، تغییرات آب و هوایی شدید نیست. این کشور آب و هوایی معتدل دارد و این آب وهوا به دلیل وزش بادهای غربی و دریاهایی است که تقریبا این کشور را به طور کامل احاطه کرده اند. ژانویه سردترین ماه سال است و گرمترین ماه سال نیز ماه اوت می باشد. اگرچه در ماه ژوئیه شاهد گرمترین شبهای تابستان هستیم.هم چنین اختلاف زیادی در دمای شبانه و روزانه وجود ندارد ولی بادهای ناگهانی و تغییر مسیر باد می تواند سبب تغییر سریع دما و آب و هوا گردد. بر شدت بادها در زمستان افزوده می شود.

 

غذاهای معروف دانمارکی
درباره دانمارک باید بدانید که این کشور به دلیل شرایط جغرافیایی خود از آن جمله کشورهایی است که آفتاب کمی دارد. آداب و رسوم خاصی در این کشور حاکم است. در دانمارک خوردن صبحانه بیرون از منزل عادتی رایج نیست مگر اینکه مسافر باشید و در هتل اقامت داشته باشید؛ در غیر این صورت وعده ای به اسم صبحانه برای سرو کردن وجود ندارد.

در بیشتر کشورهای اسکاندیناوی و از جمله کشور دانمارک، وعده ناهار به صورت بشقاب غذاهای دریایی تهیه می شود. ماهی ها از هر نوعی مخصوصا ماهی سالمون، ماهی سفیدی به اسم کد به شکل بخارپز، آب پز یا درون فر طرفداران زیادی دارد، لابستر دانمارکی و میگو هم در این لیست غذایی دیده می شود که در کنار سبزی های آب پز سرو می شود. بیشتر مردم در کشور دانمارک برای وعده های ناهار در خانه های خود حضور ندارند و برای همین غذای خود را به صورت پک شده به محل کار یا محل درس خواندن می برند.

به همین دلیل سعی می کنند در وعده شام همگی در کنار یکدیگر حاضر می شوند و ترجیح شان برای برگزاری میهمانی و خوردن یک وعده غذای دانمارکی در شب است.

سبک غذای مردم دانمارکی به عنوان یک سبک غذایی خاص در قاره اروپا مرسوم است که طرفداران خاص خود را دارد. در واقع این سبک غذایی توسط روستاییان این کشور و بر اساس محصولات بومی و سنتی در دسترس آن ها شکل گرفته است. غذاهای اصلی و گرم در این سبک غذایی عمدتا براساس محصولات پروتئینی و انواع گوشت قرمز و سفید تهیه می شود. به طورکلی ادویه های مورد استفاده در این سبک غذایی، نتیجه ی واردات است؛ ادویه هایی مثل فلفل سیاه، دارچین، جوز و هل که در غذا ها از آن ها استفاده می شود.

 

چند نمونه از غذاهای معروف این کشور شامل غذاهای زیر می شود : اسمور برود، پولسر، کارتوفلر، وینر برود، توت قرمز با خامه، ریسالاماند و… هم چنین لازم به ذکر است که در کشور دانمارک کارخانه های لبنیاتی و تولید پنیر وجود دارد، که پنیرهای معتبر خود را در سرتاسر جهان تولید می کنند که از معروف ترین مهم ترین آن ها بلوچی، دانبو و هاوارتی است. با استفاده از تور اروپا و تور دانمارک می توانید سفری خاطره انگیز به این کشور زیبا با غذاهای لذیذ آن داشته باشید.

 

مردم کشور دانمارک
بیشتر مردم ساکن در این کشور اسکاندیناویایی هستند و با مردم نروژ و سوئد به گونه ای خویشاوند می باشند. اسکاندیناویایی ها از نژاد وایکینگ ها هستند و شاخه ای از تبار ژرمن محسوب می شوند. حدود ۸ درصد مردم این کشور، مهاجرانی هستند که از خاورمیانه و کشورهای جنوب آسیا به دانمارک مهاجرت کرده اند. طبق تحقیقات انجام شده تحت نظر یونسکو مردم دانمارک بعد از مردم نروژ لقب خوشبخت ترین و شاد ترین مردم روی زمین را به خود اختصاص داده اند ولی در چندین سال اخیر در مقام اول رضایتمندی از زندگی قرار گرفته اند. نکته قابل توجه این است که تحصیل کردن در دانمارک رایگان و برای کودکان ۷ تا ۱۶ ساله (که شامل دوره های ابتدایی و سیکل اول متوسطه می شود) اجباری می باشد.

 

فرهنگ مردم دانمارک
درباره دانمارک باید بدانید که پارلمان دانمارک در سال ۲۰۱۲ به ازدواج همجنس گرایان رای مثبت داد. از ویژگی های مهم روش زندگی در کشور دانمارک می توان به برابری اجتماعی، وقت شناسی و میانه روی اشاره نمود. در جهان، دانمارک از آن جمله کشور ها است که بالاترین تعداد عضویت در جمعیت ها و انجمن ها را به خود اختصاص داده است. ورزش های موردعلاقه در این کشور شامل فوتبال، قایقرانی، اتومبیل رانی، بدمینتون، هندبال، ژیمناستیک و می باشد.

 

مکان های دیدنی کشور دانمارک
دانمارک به عنوان قلب تاریخی و کهن امپراتوری وایکینگ ها و یکی از جواهرات قاره اروپا به شمار می رود. در انتها شما را با چند شهر مقصد گردشگری در کشور دانمارک آشنا می کنیم :

ریبه (قدیمی ترین شهر دانمارک، واقع در یوتلند)
جیللژ ( واقع در شمالی ترین نقطه دانمارک)
هلسینگور( محل قرارگرفتن یکی از مشهورترین قلعه های جهان)
راسکیله
آلبورگ
اسکاگن (اصلی ترین بندر ماهیگیری این کشور)
برنهلم ( یکی از جزایر)
و…

تحصیلات پیش دانشگاهی در کشور دانمارک 
در ابتدای بحث تحصیل در کشور دانمارک به تحصیلات پیش دانشگاهی اشاره می کنیم در کشور دانمارک قبل از ورود به دبستان، مهد کودک است که البته اجباری نیست. دوره ابتدایی در مدارس فلکسکول ده سال طول میکشد . برای آن دسته از دانش آموزان که در پایان کلاس ۹ توانایی ورود به دبیرستان را دارند ،ادامه تحصیل در دانمارک در کلاس ۱۰ اجباری نیست. دوران دبیرستان ۳ ساله استد در این مدت دانش آموزان چندین امتحان نهایی (جی آی) می گذرانند که البته از سال اول برای آن دسته از دروسی که اهمیت کمتری دارند آغاز می شود. تحصیل در کشور دانمارک قبل از ورود به دانشگاه به گونه ایست که دانش آموزان ۱۲ یا ۱۳ سال تحصیل می کنند و با موفقیت در امتحانات نهایی، دیپلم دبیرستان دانمارکی را می گیرند.

 

تحصیلات دانشگاهی در دانمارک 
نخستین شرط برای تحصیل در کشور دانمارک، داشتن دیپلم دبیرستان و  ورود به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اروپا بالاخص دانمارک است.

ثبت نام در نظام آموزش عالی دانمارک به دو سهمیه گروه ۱ و ۲ تقسیم می شود. داوطلب می تواند نام خود را همزمان در هر دو گروه سهمیه ثبت کند. اکثر دوره های تحصیلی در دانمارک شرایط ویژه ای برای پذیرش دانشجو دارند. تعیین حداقل معدل در دیپلم دبیرستان نخستین شرط است.

شرایط استفاده از سهمیه گروه 1 : افراد در خصوص تحصیل در کشور دانمارک با داشتن معدل مناسب و نمرات خوب در دروس ریاضیات، فیزیک، شیمی، ادبیات دانمارکی، و دو زبان خارجی، می توانند از سهمیه گروه ۱ استفاده کنند.

شرایط استفاده از سهمیه گروه  2 : سهمیه این گروه، متعلق به داوطلبانی است که با در نظر گرفتن تجربه حرفه ای، بدون داشتن دیپلم دبیرستان، طبق ضوابط خاصی به تحصیل در رشته انتخابی خود می پردازند. همچنین افرادی هم هستند که در سایر رشته ها مانند فنی و حرفه ای که با گذراندن امتحان و داشتن نمره ۷ در دروس ریاضی، فیزیک و شیمی می توانند وارد دانشگاه شوند.

هر داوطلب در کشور دانمارک می تواند حداکثر در ۸ رشته نام نویسی کند، اما فقط در یک رشته پذیرفته می شود. سپس دانشجویان در یکی از دانشگاه ها و مدارس عالی حرفه ای، از جمله مدرسه های عالی بازرگانان، مراکز پژوهشی مهندسی، مدرسه های معماری و غیره مشغول به تحصیل می شوند.


تکنسین و تحصیل
دوره های حرفه ای و با پسوند رشته های مورد نظر هستند که پس از یک سال و نیم تحصیل فشرده بعلاوه دوره کارآموزی در کالج ها و مدارس عالی حرفه ای گذرانده میشوند.

تحصیل در کشور دانمارک در سطح آکادمیک
تحصیل در سطح آکادمیک همان لیسانس است شامل سه تا چهار سال تحصیل تمام وقت در دانشگاه ها می باشد.

تحصیل در کشور دانمارک در مقطع فوق لیسانس
شامل دو سال یا بیشتر تحصیل تمام وقت است. این دوره امتحان ورودی ندارد و فقط با توجه به نمرات دوره آکادمیک و اظهار نظر معرف ها دانشجو می پذیرد. دانشجو پس از گذراندن سه نیم سال و حضور در کلاس درس و موفقیت در امتحانات، پژوهشی را در نیم سال چهارم (در بعضی دانشگاهها از آغاز نیم سال سوم) انتخاب و پس از دفاع موفقیت آمیز از آن موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس می شوند.

در بعضی از رشته ها (معماری و دامپزشکی) این دوره ۵ یا ۶ ساله است که با دیپلم دبیرستان آغاز می شود.

تحصیل در کشور دانمارک در مقطع Phd
برای ورود به این دوره مدرک مستر از دانشگاههای دانمارک یا معادل آن از کشورهای دیگر الزامی است. در این دوره زبان دانمارکی اجباری نیست و دانشجو می تواند به زبان انگلیسی دوره را طی کند.

برای مقطع Phd در کشور دانمارک، دانشجو باید دروس تعیین شده و پژوهش جامعی را که با نوشتن پایان نامه و دفاع از آن همراه است با موفقیت بگذراند. طول متوسط دوره دکترا در دانشگاههای دانمارک ۴ سال است.

 

سیستم بهداشت و درمان
این سیستم بیشتر از بودجه عمومی و از طریق مالیات ها اداره می شود. در مورد دندان پزشکی یک استثنای کوچکی وجود دارد که آن را یک حوزه مجزا به حساب می آورند و فقط قسمتی از آن از بودجه عمومی فراهم می شود. در بیشتر بخش های خدمات پزشکی هزینه ها رایگان می باشد. ولی دندان پزشکی بیشتر بودجه ی خود را به طور مستقیم از طریق بیماران تامین می کند. در دانمارک بیشترین الویت را به دسترسی رایگان خدمات درمانی داده شده است و به این نگاه نمی کنند که وضعیت اقتصادی یک شخص تا چه حدی می باشد. هر کسی که در دانمارک اقامت دائمی داشته باشد می تواند از این خدمات سیستم بهداشت و درمان استفاده کند.

الویت بیشتر را پزشکان عمومی در این سیستم در کشور دانمارک دارند. به دلیل این که اولین رابط بین بیمار و سیستم درمانی پزشکان عمومی هستند. در قدم اول مردم به سراغ پزشک عمومی می آیند و معاینات لازم انجام می شود و اگر نیازی بود او را پیش یک متخصص می فرستند.

اقتصاد
اساسا کشور دانمارک قابلیت های کشاورزی نیز دارد و از چشم اندازهای روستایی همچنان بهره مند است . بعد از سال ۴۵میلادی کشور دانمارک توسعه پیدا کرد و تقریبا ۲۵درصد محصولات داخلی عمده و کمتر از ۲درصد فرآورده های کشاورزی را تا سال ۲۰۰۶تامین کرد. برخی از صنعت های سنتی که متعلق به دانمارک بود نیز کاهش پیدا کرد مانند ماهی گیری و کشتی سازی. در این کشور بر خی خدمات دیگر هم اهمیت زیادی دارد مانند خدمات مالی، خدمات حمل و نقل، خدمات تجاری و بازرگانی و ارتباطات.

محصولات اساسی از پرورش حیوانات اهلی مانند گله های گاو، خوک ها و ماکیان، کاشت فرآورده هایی که ریشه آن ها خوراکی می باشد مانند چغندر قند و سیب زمینی و حبوبات مانند جو تامین می شود. یکی از صنعت های پر اهمیت ماهی گیری می باشد. همچنین کشور دانمارک یک ناوگان بزرگ حمل و نقل تجاری را دارا می باشد. صنعت های عمده ی دیگری هم در این کشور وجود دارد مانند: تولید مواد غذایی مثل محصولات لبنی و گوشت، تولید آهن، استیل، فلزات غیر آهنی، کشتی سازی، تامین تجهیزات سیستم حمل و نقل و ماشین آلات، وسائل الکترونیکی، آسیاب بادی، مواد شیمیایی، منسوجات، مبلمان و دیگر محصولات چوبی، تامین مواد وابسته به صنعت داروسازی و تجهیزات پزشکی. محصولاتی که فلزی هستند کاملا از مواد خام وارداتی تولید می شوند به دلیل اینکه این کشور از منابع معدنی کمی برخوردار است. یکی دیگر از صنعت های مهم در این کشور صنعت توریسم می باشد.

صادرات اصلی که این کشور انجام می دهد شامل محصولات کشاورزی و ماشین آلات صنعتی، مبلمان، مواد غذایی فرآوری شده، مواد دارویی و آسیاب بادی می شوند. واردات اصلی کشور دانمارک تجهیزات ماشین آلات، مواد شیمیایی، ماشین آلات، دانه و مواد غذایی و کالاهای مصرفی می باشند. کشورهایی که با دانمارک برابر هستند عبارتند از انگلستان، آلمان، سوئد و سایر کشورهای عضو اتحاد اروپا.

زبان کشور دانمارک
این کشور به زبان دانمارکی صحبت می کنند که در خانواده ی زبان های هند و اروپایی قرار دارد و از شاخه زبان های ژرمنی می باشد. این زبان همراه با زبان های نروژی و سوئدی زیرشاخه شمالی زبان های ژرمنی را به وجود می آورد.

مردمان کشور دانمارک
اکثر بیشتر مردمان دانمارک اسکاندیناوی هستند و با مردمان نروژ و سوئد خویشاند می باشند. اسکاندیناویایی ها از خانواده وایکینگ ها هستند که شاخه ای از نژاد ژرمن می باشند. حدود ۸٫۵درصد مردمان این کشور مهاجرانی هستند که از کشورهای جنوب آسیا و خاورمیانه به این کشور آمده اند. بر اساس تحقیقاتی که یونسکو انجام داده است نشان می دهد که خوشبخت ترین مردم روی زمین متعلق به کشور دانمارک می باشد. به طوری که در چند سال پی در پی توانسته است مقام نخست را در رضایتمندی مردم از زندگی شان را دریاف کند.

ورزش در کشور دانمارک
یکی از ورزش های پر طرفدار در کشور دانمارک فوتبال می باشد. طرفدارهای زیادی هم برای قایق رانی و دیگر ورزش های آبی، هندبال، بدمینتون و ژیمناستیک هم وجود دارد. برخی از افراد علاقه ی زیادی به ورزش اتومبیل رانی دارند. تام کریستنسن یکی از قهرمانان دانمارکی است که در مسابقات ۲۴ ساعته لا مانس توانسته است رتبه اول را در اختیار خود قرار دهد.

هزینه های زندگی در دانمارک
برای کسانی که مهاجر هستند هزینه های زندگی نقش بزرگی در زندگی اجتماعی و کاری آن ها دارد. موارد مالی زیادی در کشور دانمارک وجود دارد که باید کسی که مهاجر است از آن آگاهی داشته باشد. از جمله می توان به مخارج زندگی، مالیات و حقوق اشاره کرد. با این که هزینه ی مالیات این کشور نسبت به کشورهای دیگر اروپایی بیشتر است و لی این مالیات را برای رفاه اجتماعی صرف می کنند.

همچنین بخوانید :

نارنگی

هفت دستگاه بدنسازی موثر و ارزشمند

دانستنی های قبل ازدواج

 

منبع: visanarenji

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی