نگهداری سانسوریا

  • ۱۰:۵۵

سانسوریا، گل سانسوریا، قیمت گل سانسوریا، پاجوش سانسوریا، سانسوریا ابلق، مشکلات سانسوریا، گل دادن سانسوریا، انواع گل سانسوریا، سانسوریا رنگی، خواص گیاه
سانسوریا که به زبان مادر شوهر نیز معروف شده یکی از بهترین گیاهان برای تصفیه هوای خانه شما می باشد. اگر دوست دارید پاجوش های این گیاه را در خانه خود مشاهده کنید از گلدان کوچک استفاده کنید. شایان ذکر می باشد که سانسوریا درگلدان های سفالی بهتر رشد می کنند.

بهترین زمان برای جدا کردن پاجوش های سانسوریا چه موقع می باشد؟
زمان مناسب برای جدا کردن پاجوش ها و قلمه زدن این گل در فصل بیداری گیاهان ( فصل بهار) می باشد.

آیا گیاه سانسوریا سمی است
 

این گیاه را  لطفا دور از دسترس کودکان قرار نگه بدارید زیرا این گیاه زیبا زمانی  که توسز فردی خورده شود مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورد زیرا این گل حاوی ساپونین ها است و در روده مشکلاتی از قبیل تهوع اسهال و استفراغ ایجاد میکنند.

نام های مختلف گیاه سانسوریا

سانسوریا یا سانسویریا که بعضی ها، آن را با نام گیاه شمشیری یا نیزه‌ای می‌شناسند. در زبان انگلیسی به این گل زیبا زبان مادرشوهر می گویند که معادل mother in lows tongue ) ) می باشد. این گیاه زیبا از خانوادهliliaceae  می باشد و اسم علمی آنsansevieria  می باشد.

عمر سانسوریا چقدر است؟

عمر سانسوریا در صورت مراقبت و نگهداری بیشتر خواهد شد. این گیاه زینتی ملقب به گیاهان همیشه سبز است  در برخی جاها ارتفاع این گیاه بیش از یک متر دیده شده است  البته باید شرایط مناسب برای این گیاه را فراهم نمود که در ادامه این مطلب  به  آنها اشاره خواهیم کرد.

انواع سانسوریا و خانواده آن:
این گیاه زینتی برگهای بلند و شمشیری شکل دارد. انواع مختلفی دارد که در برخی از آنها نوار خاکستری در کنار برگها دیده می شود در نوع ابلق شمشیری این گیاه حاشیه زرد زیبایی خاصی به آن بخشیده است. اگر از این گیاه زینتی در شرایط مناسبی  نگهداری شود شروع به گل دادن می کند. این گیاه متعلق به مناطق بومی آفریقای جنوبی میباشد که در آن مکان ها این گیاه اغلب رشدش به صورت بوته ای است. این گیاه زیبا گونه‌ای از خانواده  سوسنیان است ک نام دیگر این خانواده لیلیاسه میباشد سانسوریا دارای گونه های مختلف  از جمله کوتاه و بلند می باشد  شما می توانید این گیاه را تهیه کنید بابت نگهداری آننگران نباشید زیرا این گل نسبت به شرایط نامساعد جوی ومحیطی مقاوم است و می توانید در نقاط مختلف منزل امکان پذیر می باشد.
 

این گیاه در مقابل نور کم مقاوم است اما باید توجه داشت که این گیاه علاقه بسیاری به نور کامل اما غیر مستقیم دارد و این شرایط برای او بسیار خوشایند می باشد.  این گیاه در شرایط آب و هوای گرم بسیار سریعتر رشد می کند اگر به این گیاه نور کم برسد باعث رنگ پریدگی در برگها و یا کمرنگ شدن طرح‌های زیبای برگ های آن میشود تابش نور مستقیم نیز باعث پوسیدگی برگهای این گیاه میشود پس از قرار دادن این گیاه در مقابل نور مستقیم بپرهیزید.

دمای مناسب برای سانسوریا
 

باید در روزهای سرد زمستان مراقب این گیاه بود زیرا که سرمای زیاد باعث یخ زدن برگ های آن میشود گرچه تا ۱۰ درجه حرارت در فصل سرما را می توانند تحمل کنند اما درجه مطلوب برای این گیاه در این فصل ۱۶ می باشد. بهترین دما برای رشد این گل دمای 21 الی 31 درجه خواهد بود.

آبیاری مناسب سانسوریا
این گیاه زینتی و دل نشین خواستار آب کم است. شما می توانید در تابستان گیاه تان را هفته ای یک الی دو مرتبه آبیاری کنید دقت داشته باشید که در زمستان نیاز این گیاه بسیار کم است به گونه ای که شما باید هر دو یا سه هفته یکبار با توجه به شرایط آب وهوایی منطقه خود اقدام به آبیاری این گل بکنید. اگر برگ های گل شما دچار چروکیدگی شد بدانید که در آبیاری آن کوتاهی کرده اید و اگر لکه های قهوه ای روی آن مشاهده کردید بدانید که در آبیاری آن افراط کرده اید. اگر نیاز بود می توانید برگ های گل تان را  به همراه دستمال مه  پاشی کنید و آن را شستشو دهید.

کوددهی مناسب سانسوریا
اگر گیاهاتان نیاز به کود دهی داشت باید در طی فصل رشد یعنی بهار از کودهای مخصوص که برای گیاهان آپارتمانی مناسب می باشند استفاده کنید. اگر در کود دهی به گیاهتان افراط کنید باعث نرم شدن برگهای آن و عدم استحکام این گیاه می شوید  حتماً به دستورالعمل روی کودها دقت کنید و مطابق با آنها عمل کنید یک نوع از کودهای مناسب این گیاه ان پی کا(n.p.k)  نام دارد همچنین شما می توانید از کمپوست ها استفاده و آن را به خاک اضافه کنید

خاک مناسب برای سانسوریا
خاک مناسب برای سانسوریا خاک کمپوست می باشد. که این گل به این نوع از ختک علاقمند می باشد. خاک این گیاه باید بافت متوسط و مناسبی داشته باشد و علاوه بر آن زهکش مناسبی نیز نیاز دارد تا در شرایط مناسب به رشد خود ادامه دهد یک نمونه از ترکیب خاک مناسب برای این گیاه ترکیب خاک معمولی و خاک برگ به  همراه  مقداری شن است.

زمان تعویض گلدان سانسوریا
یکی از موضوعاتی مهم در رابطه با تعویض گلدان سانسوریا این است که زمانی اقدام به تعویض گلدان سانسوریا بکنید که این گیاه سرحال می باشد. اگر در گیاه تان زردی و یا لکه های قهوه ای مشاهده می کنید گیاه شما دچار آفت و یا بیماری شده در این مواقع توصیه می کنیم که گلدان این گیاه را تعویض نکنید چرا که توان سازگاری با محیط جدید را ندارد پس دقت کنید. انتخاب گلدان امری بسیار مهم است زیرا تاثیر بسیاری در رشد گیاه شما دارد پس به این مطالب دقت کنید سانسوریا ها علاقه بسیاری به گلدان های سفالی دارند از آنجایی که آنها از خیس و مرطوب ماندن ریشه هایشان بیزار هستند گلدانهای سفالی که رطوبت را به سرعت از خود خارج می کنند بسیار مناسب هستند دقت کنید که کف گلدان باید چند سوراخ داشته باشد که آب اضافی به راحتی بتواند از آن خارج شود اگر قصد دارید که گیاه تان را در محیط‌های باز نگهداری کنید بهتر است که گلدانی با رنگ تیره تر انتخاب کنید به این دلیل که این گیاه به گرما علاقه نشان می‌دهد و می‌تواند از این راه گرما را به خود جذب کند

گلدهی سانسوریا
گلدهی سانسوریا را زمانی مشاهده خواهید کرد که  از گیاه تان به خوبی مراقبت کنید و نیازهایش را برطرف کنید آنها نیز عکس العمل نشان می دهند گیاه سانسوریا نیز واکنش را پس از گذشت چند سال نشان می دهد. این گیاه که باید بالغ شده باشد در اوایل پاییز شما را به گل دادن خوشحال می کند شما در نزدیک غروب مشاهده این پدیده زیبا و خوش عطر خواهید بود گفته می‌شود که گل‌های این گیاه دارای رایحه عطر یاس می باشد ولی دارای ظاهری زیبا نمی باشند  متاسفانه عمر این گل فقط یک شب می باشد.

تکثیر سانسوریا
تکثیر هز گل قاعدتا جذابیت های خاص خودش را برای ما دارد تکثیر سانسوریا هم از قاعده مستثنی نیست و تکثیر سانسوریا به سه روش کلی انجام می شود.۱_ تکثیر از طریق قلمه زدن ۲_   تکثیر از طریق پاجوش ۳_ تکثیر از طریق تقسیم بوته.
سایت خانم گل برای افراد مبتدی و آماتور تکثیر از طریق پاجوش را پیشنهاد می کند. در مطالب بعدی تمامی نکات مورد نیاز برای یادگیری تکثیر این گیاه را برای شما بزرگواران به صورت کامل توضیح خواهیم داد. تکثیر این گیاه باید در فصل بهار صورت گیرد دقت کنید که اگر سانسوریا شما ابلق می باشد بهتر از تکثیر از طریق پاجوش را انجام دهید.

تکثیر از طریق قلمه زدن
در قلمه زدن سانسوریای ابلق باید دقت کنید  زیرا اگر شما اصول مهم آن را رعایت نکنید حاشیه زرد زیبای کنار آن از بین می رود پس به این نکته باید توجه داشته باشید که از یک چاقوی تیز و استریل شده استفاده کنید. پس از آن یک برگ سالم و بالغ که ارتفاع آن به 30 سانتی متر می رسد را انتخاب کنید و آن را جدا کنید سپس آن را به قسمت های ۹  و ۱۱ سانتی متری تقسیم کنید.  برای ثابت ماندن حاشیه زرد برگ باید قسمت پایین برگ را به صورت هشت برش داده و قسمت برش را درون خاک قرار دهید برای تکثیر سانسوریای سبز نیز باید همین اعمال را انجام دهید تفاوت که نیازی به برش به شکل ۸ ندارد شما می توانید بعد از کاشتن قلمه های جوان روی آنها را با کیسه و یا کاور پلاستیکی بپوشانید تا گیاه رطوبت را به خود جذب کند و شما هرچه سریعتر شاهد پاجوشهای این گیاه باشید نکته نباید از گلدانی استفاده کرد که سایزش بیشتر از قلمه های شما  باشد برای تکثیر سانسوریا سبز حتما توجه کنید که از همان قسمت که بریده شده قلمه را به صورت صاف و عمود داخل خاک گلدان قرار دهید شما می توانید از ترکیب خاک برگ پوسیده و مقداری خاک لومی استفاده کنید  شما باید به طور مرتب خاک گلدان را آبیاری کنید  بعد از گذشته سه هفته می توانید شاهد ریشه زایی گیاه تان باشید از هفته چهارم شاهد رشد آن ها باشید.

 تکثیر از طریق پاجوش
تکثیر از طریق پاجوش نسبتا راحت تر می باشد در این هنگام شما باید پاجوش جدید را در فصل بهار با دقت بسیار از گلدان جدا کنید و آن را در گلدانی کوچک و مناسب بکارید  و منتظر باشید تا پاجوش شما رشد کند اگر پاجوش شما تا مدت ها رشد نکرد نگران نباشید زیرا رشد نکردن پاجوش در ابتدا جای نگرانی ندارد این روش برای تکثیر سانسوریا ابلق بهتر می باشد زیرا حاشیه های زرد آن از بین نرفته و به طور کامل باقی می ماند.

همچنین بخوانید:

آفت و بیماری سانسوریا
اگر برگهای گیاه شمارو به زرد شدن است دو احتمال وجود دارد یکی اینکه گیاه شما نور کافی دریافت نکرده است و نیاز به نور بیشتری دارد پس آن را به مکانی پر نور تر البته با نور غیر مستقیم  ببرید. احتمال دوم این است که گیاه شما نیاز به تقویت کننده دارد و مواد مفید خاک آن رفته است.  اگر شاهد شل شدن و عدم استحکام در گیاه تان شدید آبیاری پیاپی و فرصت  خشک نشدن خاک گیاه می باشد. دلیل دیگر می تواند استفاده بیش از حد نیاز گیاه از تقویت کننده ها باشد. اگر برگهای گیاه شما دارای لکه های قهوه ای می باشد و رو به خشک شدن است بدانید گرمای زیاد و احتمالاً شما آن را در دمای  بالای منزل تان قرار داده اید  پس هر چه سریعتر مکان این گیاه را عوض کنید.

1-  در جایی که تاریک باشد می‌توانیم این گیاه را  بگذاریم؟  می خواهیم در یک راهرو قرار دهیم که نور ندارد.

این گیاه در نور کم هم مقاوم است ولی بهتر است جایی قرار بگیرد که نور دارد نور یکی شرایط رشد و شادابی این گیاه است

 2- بعد از تکثیر سانسوریا به روش جدا کردن از پایه مادری برگهای گیاه رو به زرد شدن است چرا؟

نباید در تماس  با نور مستقیم باشد و همچنین به سرما حساسیت نشان می دهد توجه کنید که آبدهی آن به موقع باشد.

3- برگ سانسوریا را بریدم و داخل آب گذاشتم چه مدت طول میکشد تا ریشه دهد؟

دو الی سه ماه طول می کشد آن را باید در جای خنک و سایه قرار دهید.

4-  برای تکثیر از راه برگ وقتی  گیاه را برش زدم چقدر باید بماند بعد درون آب قرار دهم؟

دو روز باید بگذرد سپس آن را درون جوشیده شده قرار دهید.

5- برای این گیاه کود گاوی مناسب تر می باشد.

6- چه باید کرد که پاجوش سانسوریا ابلق مثل خود مادر باشد؟

باید به روش قلمه زدن آن را تکثیر کنید و بالغ استفاده کنید و آن را به قسمت های ۸ یا ۱۰ سانتی تقسیم کنید و پایین برگ را به صورت ۸ برش دهید آن را ۲ روز درون آب جوشیده شده قرار دهید و سپس داخل گلدان و قرار دهید  می‌توانید بدون قرار دادن در آب  نیز آن را مستقیم درون گلدان قرار دهید  ولی در این مرحله کمی باید میزان آبدهی آن را بیشتر کنید.

7- چرا برگ سانسوریای  سبز من  پهن نمی باشد؟

دلایل  مختلفی می تواند داشته باشد مثل آبیاری زیاد و یا سرما ، گرمای زیاد و یا نور کم.

8- سانسوریایی که گلدان آن ارتفاعش زیاد است  چند وقت یکبار نیاز به آبدهی دارد؟

باید زمانی آبیاری شود که خاک آن کاملاً خشک شده باشد اندازه گلدان معیار نیست.

9- آیا هفته ای یکبار آبیاری  برای این گیاه مناسب می باشد؟ برای گلدان های بزرگ چقدر باید آب بدهیم؟

روز  مهم نمی باشد  باید دقت کنید که خاک گلدان شما چه زمانی خشک میشود زمانی که خاک خشک شد به آن آب بدهید.

10- امکان دارد که پاجوش ها را جدا نکنیم؟

بله امکان دارد  ولی  تا حدی که بیش از اندازه نشوند.

11- برای از بین  بردن پشه های سیاه دور گیاه چرا  راه حلی پیشنهاد می کنید؟

پاسخ:  باید رطوبت محیط را کم کنید اگر این راه جواب نداد و تعداد پشه ها بیشتر شد باید از سم استفاده کنید.

12-  چرا سانسوریا ابلق من  قسمت زردش کم رنگ شده؟

می تواند مشکل از کم نوری باشد  پس جای گیاه تان را عوض کنید.

13-  گلدان مناسب سانسوریا چه گلدانی است؟

بایدعرض و عمق آن زیاد نباشد تا گیاه ریشه هایش را هر چه سریع‌تر داخل گلدان پر کند.

14- اگر نوک برگ سانسوریا خشک شود احتمال سبز شدن مجدد دارد؟

خیر اگر خشک شد دیگر سبز نمی شود.

15-  سانسوریای ابلق من پاجوش زده است  ولی پاجوش آن سبز است  یعنی حاشیه آن زرد نیست. علت چیست؟

برگ ها بدون ریشه در خاک کاشته شدن یا ریشه گیاه پوسیده شده و برگها از ریشه جدا شده اند و بعد از آن ریشه دار شدند و تولید پاجوش کردن.

16- ترکیب کود سه بیست  برای گلدان ها چگونه است؟

شماباید یک قاشق چای خوری در دو لیتر آب را حل کنید.

17-  امکان غبارپاشی سانسوریا به‌طور روزانه ممکن است؟

اصلاً توصیه نمی شود باعث آسیب به برگها می شود.

18- دلیل شل شدن و عدم استحکام برگهای سانسوریا چیست؟

شما باید زهکش خاک را بررسی کنید و تا آن خشک نشده آبیاری نکنید تا ریشه گیاه شما پوسیده نشود.

 

منبع: msgol

  • ۹۶
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی